torsdag 5 mars 2015

Ostbågens dag

Ostbågar, eller ostkrokar, är ett av Sveriges mest populära snacks. Men här är sju saker du inte visste om ostbågen.
1. 5 mars firas ostbågens dag.
2. Varje dag producerar en av Sveriges snacksfabriker 25 000 kg ostbågar.
3. Varje år säljs det över tio miljoner påsar av ostbågar i Sverige.
4. Hur blir ostbågen formad som en båge?  Den böjda formen blir till genom att ostkroken utsätts för ett starkt lufttryck vid själva tillverkningsprocessen.
5. Vad säger du? Ostbågar eller ostkrokar? Enligt en undersökning från 2011 vann Ostbågar med nära 60 procent av rösterna.
6. Ostbågen skapades i USA på 1950-talet, den introducerades i Sverige 1968.
7. I Danmark kallas ostbågen för osterejer och i Norge för ostepops.



4 kommentarer:

Maria sa...

Jag skrev precis ett inlägg om ostbågen på min blogg oxå!!
Jag säger ostbåge, jag öppnar påsen en vecka innan de ska ätas så att de blir härligt sega och jag äter dem med gaffel så jag inte blir kladdig om fingrarna!

BP sa...

Ja tänk att så många äter dessa ostbågar. Yuck;-) kul info dock!

Bakom dörr nr. 11 sa...

Ja vad dom hittar på....ostbågens dag, haha :)
Kram Pia

Kicki sa...

Nämen, vi som har slut på OSTBÅGAR!