onsdag 6 augusti 2014

Knäckig blåbärspaj

Måste dela med mig av denna kalasgoda Knäckiga Blåbärspaj. Så himla mumsig.
Du behöver
200 gr Blåbär
2 msk potatismjöl
1/2 dl strösocker
Till pajsmeten behöver du
150 gr smör
1/2 dl sirap
1 dl grädde
2 dl mjöl
2 1/2 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl strösocker
Gör så här:
Sätt ugnen på 175 grader 
Lägg bären i formen, pudra över potatismjöl och strösocker. 
Smält smöret i en kastrull och tillsätt grädde och sirap. Ta bort kastrullen från spisen. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt i kastrullen och blanda runt. Häll havresmeten över bären.
Tjoff in i ugnen ca 40 minuter.
Mumsas med vaniljvisp.

11 kommentarer:

Guldkryckan sa...

Vidarebefordrar detta till frugan, det är hon som står för det mesta av bakningen här. ;)

Ser gott ut.

Ha de bäst. :)

anettan sa...

Ohh vad gott. Jag känner mig något tjatig men jag älskar verkligen blåbär. Kram Anette

Hemma på Sjuan sa...

Åh så gott det ser ut! Försöker undvika såna där godsaker nu ;) kram Suss

FJÄDERNEJLIKAN sa...

Denna gör jag gärna, men då till helgen, för vi försöker trots att det är semester att hålla oss ifrån godsaker i veckan, så det får bli helgens godis. :-)Blåbär är ju såå gott! Kramizz Laila

Shamrock sa...

Pajdegen lät nästan som godis

BP sa...

Nja - inte riktigt min smak. Kanske om jag kan byta ut blåbären mot jordgubbar och skippa sirap och sockret.

Men du - så himla duktig du är på att baka, slutar då aldrig förvånas över dina "husmorstalanger";-)

Frk M sa...

Mums så gott det låter. Ska prova någon gång!

dianasdrömmar sa...

Mums vad gott :) kram Diana

Camilla sa...

Mums. Låter hur gott som helst!
Kram!

Jeanette sa...

Jag gör också en sån pajsmet/deg, det knäckiga är såå gott. Har dock inte provat till blåbär än :-P
Kram J

Anonym sa...

Gottit - Tack så ♡-ligt för Receptet/Kram