söndag 11 augusti 2013

Liten åländsk ordlista

Min mamma är född och uppväxt på Åland och jag har tillbringat mycket tid på Åland mest sommartid.
Jag älskar den åländska dialekten. Många tror att Åland har finska som modersmål men så är det i inte ålänningar talar åländska som mest liknar mer svenska än finska ;)
Hittade en åländsk ordlista på nätet som jag gärna delar med mig. Den är inte total utan jag har valt ut de ord som jag gillar.

Batteri På åländska används ordet batteri även när man talar om värmeelement.
Byka Att byka innebär att tvätta kläder. 
Byngsla Att byngsla innebär att sprattla, bråka, vara ostyrig och vrida sig fram och tillbaka. Något som är byngsligt kan däremot vara något stort och otympligt – t ex en väska som är svår att bära.
Durak Dåre, tok, spelevink (ryskt ursprung)
Egnahemshus Villa
Få kallt På åländska säger man att man får kallt istället för rikssvenskans bli kall.
Inga I åländskan används ordet inga – förutom i sin vanliga betydelse i form av pronomen – som en motsvarighet till rikssvenskans inte. En ålänning skulle t ex kunna säga:
- Jag tänker inga gå ut!
Jo En ålänning svarar ofta jo istället för ja på en fråga.
Jåla Tramsa, prata strunt
Nojsa Den åländska betydelsen av att nojsa är bl a att bråka, tvista, tjata och föra oväsen. Att ordet är ett lån från engelskan – dvs ordet noise – syns alltså tydligt i dess åländska innebörd.
Pallra Pallrig adj. Att pallra betyder på åländska ungefär att prata strunt eller vara fånig och löjlig.
Rådda Att rådda kan dels innebära att stöka och skapa oreda och dels att vara virrig.
Semla En semla på Åland är en småfranska eller liknande bulle av matbröd. Det man i Sverige kallar semla – dvs vetebullen med grädde – kallas på Åland fastlagsbulle.
Si Åländskt uttal av verbet se.
Siddu barra! uttr. Siddu kommer från uttrycket ’ser du’ – på åländska uttalat sir du – och blir tillsammans med ett åländskt bara – dvs barra – ett uttryck med betydelsen ’ser man på’.
Småkusin Syssling
Trunk För en ålänning kan en trunk dels vara en större väska eller koffert och dels bagageutrymmet i en bil.
Tryna Snoka, vara nyfiken, sticka näsan i blöt
Tövla Att vara klumpig, fumlig
Vilig Något som är riktigt bra, rejält




2 kommentarer:

JaanaM. sa...

Härligt att läsa! En del av orden har en finsk ursprung, som batteri. Kan använda det i svenskan. För mig heter element o batteri samma. (På finska)

Susjos sa...

Kul med liten ordlista :)