tisdag 14 augusti 2012

Gröna kulor

När jag åkte hem från Åland, så hittade jag Gröna kulor i Taxfreen. Min kollega H älskar Gröna kulor, så jag köpte en kartong till henne. H blev glad och har delat med sig till övriga kollegor på kontoret som gillar Gröna kulor lika mycket som H. Gröna kulor hade vi alltid till Julen när jag var liten, avskyr Gröna kulor intensivt.
Har läst på lite om Gröna kulor och delar gärna med mig av mina kunskaper.
Gröna kulor föddes i Helsingfors under 1920-talet. Karl Fazer tog med sig receptet från S:t Petersburg.
Det tillverkas ca 17 miljoner Gröna kulor till jul.
Vill du veta mer? Klicka här.


11 kommentarer:

JaanaM. sa...

Gröna kulor är faktiskt några av favoritgodisar. :)

Anna sa...

Dom där hänger me, vi hade också dom hemma då :)
Men tar men en halva så är dom inte så dumma :)
Kram

thejeanettishway sa...

älskar gröna kulor. med de finns ju ingenstans...
kram och sol från dalsland//

Malla sa...

ja urk, inget jag skulle äta :P

Mallan sa...

Åh, jag älskar gröna kulor :-) Kram

BP sa...

För en gångs skull vill jag inte veta mer. Yuck!
Tur att vi alla har olika smak, eller hur!

♥ Carina ♥ sa...

Urk äckliga! Snyggare än god ;)

Kicki sa...

Jag är uppväxt med dem...har väl aldrig riktigt varit min favorit!:)

dianasdrömmar sa...

Gillar inte gröna kulor...kram Diana

Ama de casa sa...

Haha! Gröna kulor är djupt förknippade med Finlandsturer. När jag var liten gick det en färja mellan Skelleftehamn och Jakobstad. Det enda godis som fanns var gröna kulor och sötlaktrits. Köpte och tvingade i mig, det var ju godis även om det inte var gott :-)

Susjos sa...

Men det var längesedan!! jag gillar dem!