onsdag 2 november 2011

Trötthet eller sömnighet

Hualigen vad jag är trött numera. När jag vaknar på morgonen så känns det som om jag precis har slutit mina blå. Vad säger Wiki om trötthet?
Trötthet är en subjektiv upplevelse av energilöshet, kraftlöshet eller orkeslöshet. Trötthet ska inte sammanblandas med det närliggande begreppet sömnighet.
Sömnighet är känslan av att somna eller att behöva kämpa med att hålla sig vaken eller att vara på väg att somna in.
Ahaaaa, då är det inte trötthet jag känner av nu utan det är sömnighet ;)

9 kommentarer:

Mallan sa...

Jag är också osedvanligt trött nuförtiden. Jobbigt, jag behöver mig i mitt esse nästan dagligen!

Viktkamp sa...

känner igen det där.. =/ Kramar

BP sa...

Det var då verkligen ett informativt inlägg!!!
Undrar bara om man kan ha simultanförmåga och vara både trött och sömnig - inte omöjligt alls;-)

Jess sa...

Aha! Har inte vetat att det fanns en skillnad! Tack för info!

Anonym sa...

,,,, du är så klok du!kram, Marie

maria sa...

Då är det sömnighet jag lider av oxå, tack för det klargörandet :)

Vad härligt att det går åt rätt håll med din syster <3

Ha en fin dag <3
Kramar

Anonym sa...

Jahaja... Jag har faktiskt inte tänkt på att det är så stor skillnad mellan dom orden. Jag tycker att jag är trött när jag vill sova också...
:-)

Anonym sa...

Fast det är klart. Visst kan man bli trött på nåt utan att vilja sova också.
:-)

Helen.HUSnrNIO - Vinn en personlig almanacka sa...

He he!
Samma här i så fall!

Ha en trevlig torsdagkväll och sov gott!
Helen.HUSnrNIO