måndag 22 november 2010

Snökanon

Idag har jag lär mig ett nytt ord: Snökanon. En snökanon har för mig fram till idag varit en grej som sprutat ut konstsnö i skidbackarna, men i morse fick det en ny innebörd nämligen ett väderfenomen.
Fenomenet med kraftiga och lokala snöbyar i kustbandet uppstår oftast på förvintern, innan havet frusit till. När kall luft blåser över det relativt varma havet tas fukt upp och kondenseras till snömoln. De lägger sig i långa smala stråk i vindriktningen. Ju längre vinden kan färdas över öppet hav, desto kraftigare blir snöbyarna.
Snökanon har fått sitt namn eftersom det på en satellitbild ser ut som att det står en stor snökanon på havet och sprutar in snö över landet.

1 kommentar:

BP sa...

Det visste jag inte heller, tack för den infon. Men även om jag inte visste det så kan jag tala om för dig att kanonen kändes rakt igenom kroppen;-)