fredag 26 november 2010

Lyckoslanten

Igår på skrivarkursen fick jag en flashback när jag bläddrade i en tidning som vi fick. Lyckoslanten var med i en artikel. Jag kom ihåg att när jag gick i skolan så fick vi den i skolan eller så gick man till banken och hämtade ett exemplar. Min kollega M på arbetet sa idag att det är mycket märkligt att man skolan delar ut en kommersiell tidning, kan bara hålla med. Det var då det slog mig, man får alltså fortfarande tidningen i skolan. Har nu kollat med Wicki och fick reda på att Lyckoslanten distribueras i 525.000 exemplar och sannolikt är den största barntidningen. Målgruppen är 9-11 åringar. Den första Lyckoslanten kom ut 31 oktober 1926.

Serien Spara och Slösa (som är det enda jag kommer ihåg ur tidningen) som länge publicerades blev under andra världskriget och efterkrigsåren en klassiker.
Hade ingen aning om att den fortfarande finns, så nu har jag lärt mig en ny sak idag.

Inga kommentarer: