tisdag 12 oktober 2010

Civilkuragets dag

I dag är det 2 temadagar och jag har som i 80% av alla temadagar inte hört talas om dem.
Civilkuragets dag. Sedan 2000 har just denna dag delats ut ett pris som heter Civilkuragepriset ill minne av Björns Söderberg. Läs mer här. Civilkurage är något vi alla borde ha mer av. Jag har vid ett par tillfällen gått emellan när det blivit bråk, sagt till ungdomar som förstör. Tycker ibland att det är lite läskigt, men reaktionen har blivit att de har blivit förvånade att något sagt till. Wiki har uttryckt ordet Cvilkurage på följande vis:
Att ha Civilkurage innebär att ha mod att stå för sin mening även fast det innebär en personlig risk, förmågan att stå upp för sina värderingar, trots vetskapen om öppet eller latent motstånd från omgivningen.
Äggets dag. Denna dag hyllas världen över, man vill uppmärksamma hur näringsrikt ägget är.

Det var dagens 2 temadagar, kommer att berätta om Civillkuragets dag på arbetet idag, hoppar nog äggets dag (som är mindre viktig tycker jag iaf).

3 kommentarer:

Petra sa...

Hej!
Vad skoj att du ville vara med och tävla hos mig.

anne sa...

Civilkurage tål nog att tänkas på, alldeles för ofta tvekar man eller fegar och sedan har tillfället försvunnit (om det nu bara är en mindre situation). En allvarligare situation får nog somliga att lägga benen på ryggen och andra att kasta sig in i det i ren ilska. Jag har upptäckt ganska så negativa och fega sidor hos folk som inte ens själva reflekterat över sitt beteende.

BP sa...

Mycket tänkvärt - det där med civilkurage alltså. Är inte helt säker på om jag skulle vara modig mot en grupp ungdomar som kanske ha knivar eller sparkar mig sönder och samman. Däremot står jag absolut för min åsikt bland t ex arbetskamrater.
Äggen hoppar jag inte över. Älskar ägg i alla dess former.
Kolla bloggen, du har fått en award av mig:-)