lördag 18 september 2010

LCHF på mitt sätt

Idag var jag och D på en föreläsning med Ulrika Davidsson som handlade om LCHF. Många frågetecken rättades ut. Jag konstaterade att jag äter för lite fett. Man ska äta 75% fett, 20% proteiner, 5% kolhydrater, så nu måste jag inta mer fett i form av nötter, avokado. Smör och grädde känns lite jobbigt... Det var iaf en mycket bra föreläsning.


























Köpte kokboken förstås och hittade en fantastisk bröd med bl a Gojibär i, så jag blev tvungen att praktisera mina kunskaper när jag kom hem.





















I morse tog jag och C en PW på 90 minuter, då såg jag denna lilla svamp (som tagen ur en sagobok av Elsa Beskow).



























Nu har jag tänt ljus i hela huset, hällt upp lite gott i glaset och njuter av min första ensamma lördag sedan i våras....
























4 kommentarer:

BP sa...

Det såg då riktigt mysigt ut - speciellt i det här vädret. Fortsätt njuta!!!

Anonym sa...

Hej,

Låter som en intressant föreläsning! Funderar på att gå själv framöver - jag har precis läst boken och blev inspirerad att börja med LCHF själv. Har du en aning om/framgick det under föreläsningen ungefär hur många gram fett per dag dessa 75% motsvarar? 100 g, 200 g...?

Anna

Susanne sa...

Hej Anna, hoppas att du ser mitt svar eftersom jag inte har din e-postadress.
Det pratades inte om något om det. Jag har gjort så här att jag äter nästan som vanligt, men har tagit bort ris, pasta, potatis, bröd. Jag lägger till en fet sås, avocado. har slutat helt med lightprodukter och ersatt med riktiga produkter.
Läs mer på denna hemsida http://www.alltomlchf.se/maten/.
Jag har sedan jag la om min kost, gått ner 5,2 kg på 4 veckor.
Lycka till och hör gärna av dig hur det går.

Susanne sa...

Glömde skriva att har du möjlighet ska du absolut gå på föreläsningen. Den var kanonbra. Vill även tala om att jag tränar ofta och hårt och det har funkat bra för mig iaf.