onsdag 14 juli 2010

Semester!!!!

Nu har jag 17 semesterdagar framför mig,  Åhhh va härligt....... De 2 första dagarna ska jag bara vara, sedan får jag se. Har bara en aktivitet planerad och det är Rockoff på Åland 24--30 juli. Denna semester ska jag softa med mina vänner, så att jag är utvilad inför höstens alla aktiviteter.
Kollade med Wiki vad hon hade att berätta om semester och hon berättade följande:
1938 lagstadgades semestern i Sverige och då fick alla arbetar rätt till 2 veckor semester.
1946 fick alla ungdomar under 18 år rätt till 3 veckor.
1951 fick alla anställda 3 veckor.
1963 infördes 4 veckor
1978 infördes 5 veckor.

Jag är så lycklig över  mina 6 veckor som jag har.

Bilden nedan är från 1940 och heter Hem från semestern.
Lite kul att de har finkläderna på sig när de har semester.





















Nu ska jag ta mig något läskande och läsa en god bok i kvällsolen.

1 kommentar:

BP sa...

Ha en härlig, solig och varm semester. Njut för fulla muggar:-)))
Tack för all info om semestern. Tur att man kom hit just efter 1978;-)

PS. Glöm inte att uppdatera bloggen bara;-) DS