fredag 11 juni 2010

Fotbolls VM

Idag startar Fotbolls VM i Sydafrika. Tror inte att jag kommer att se någon match efter som Sverige inte är med =(. Men nyfiken som jag är så vill jag ju ändå veta lite om vad Wiki har att säga om Fotbolls VM. Hon hade så mycket att säga, så jag berättar bara en lite del ;)
Första gången VM spelade för herrar var 1930, 1942 och 1946 spelades det inte pga krig och dess följder.
För damer var det så sent som 1991 (märkligt). I huvudturneringen deltar sedan 1998, 32 landslag. I år är det första gången turneringen spelas i Afrika. Just det för dig som inte är så himla insatt så spelas VM vart 4:e år.
VM är egentligen en jätteturnering som det tar ca 3 år innan alla 200 landslag har blivit 32 som sedan spelar "slutspel".


2 kommentarer:

BP sa...

Ha, ha, ha. Här var vi lite synkade - med fakta alltså;-) Klart du ska titta. Fotboll är ju mycket roligare en ishockey;-)

Susanne sa...

Ifall Djurgården varit med i VM, så hade jag tagit semester... Någon liten match blir det nog