torsdag 24 juni 2010

Dan före dan - Midsommar

Idag har  jag tagit en semesterdag. Uppe hyftsat och njuter av en lång frukost. Ska snart packa och vid 11-tiden blir det en bredsladd ut på E4:an söderöver. Hoppas att inte alla har tänkt som vi och ska sticka iväg innan lunch. Vill inte sitta i fast i några bilköer.





















Här kommer en kort beskrivning av Midsommar. Wiki berättade alldeles för mycket, så jag fick fråga en annan nästan lika kunnig ;) Ha nu en underbar midsommar!!!!

Midsommar firas olika datum varje år men alltid år kring sommarsolståndet med dans kring midsommarstången. Det äts oftast sill och potatis och till det drick det nubbe, efterrätten består av jordgubbar och glass.
Enligt folktron så ska man hålla sig från att bada för att akta sig för Näcken. Man ska som tjej enligt traditionen plocka 7 sorters blommor och stoppa dessa under kudden. I drömmen kommer hon då att se sin framtida man.



2 kommentarer:

BP sa...

Njut (med eller utan kompisen Wiki som är så klokt och ökar på min allmänbildnng) - men gör inget som inte jag skulle göra ;-)

Anonym sa...

Vi är ju inte så traditionsbundna min närbo o jag. Spelat golf i underbar sommarsol. En astrakan på balkongen före duschen. Sedan blir det min härliga sillsallad på knäcke och plockmat på stekbordet! Vi njuter o hoppas du gör det mé!! Kram, Marie