måndag 10 maj 2010

Mitt liv som Susanne en måndag

Idag var jag på bildkurs hos min bloggvän och kollega Beate. B lärde mig ett par bra saker så nu ska jag börja praktisera mina nya kunskaper. Tack Beate =) Leker lite med mallar oxå, bilderna blev inte bra med den rosa mallen. Delar av bilden försvann lixom....
Skolpolis
På min morgonpromenad till Stuvsta stötte jag på en skolpolis som jag kände igen, nämligen min systerson Peter. Kom då att tänka på att när jag var lite så fanns det även då skolpoliser. Så jag kollade med min vän Wiki, vad hon hade att berätta om skolpoliser.
I Sverige benämndes verksamheten skolpolis fram till 1974. Skolpatrulleleverna står på sina patrullställen varje vardagsmorgon oavsett vilket väder som råder, utom om det är för kallt. De får en extra utbildning i trafikkunskap som en lärare och polisen har hand om. De svenska skolpatrullerna brukar rekryteras i den svenska grundskolans årskurs 5 och "tjänstgöra" i årskurs 6.
I Sverige har skolpatrullerna funnits sedan början av 1950-talet, där det infördes i Stockholm 1950.
Oops det heter ju inte ens skolpoliser längre, tänk vad Wiki lär oss mycket.


Japanska körsbärsblommor i Kungsan
Imorse när jag satt på pendeln läste jag i Metro att körsbärsträden i Kungsan stod i full blom.
Jag missade blomningen förra året, så i år ville jag inte missa detta. Jag och Disa gick till Kungsan efter arbetet och beundrade trädens blomsterprakt. Det var mycket folk där och fotograferade, så även jag. Trist att vädret är så grått, men det var himla vackert ändå

1 kommentar:

BP sa...

Härlig bild på körsbärsträden... tänk dig den i 800 px. Vi ska nog labba lite till med bloggbredden tror jag. Man måste ju göra hela "sajten" större såklart. Kul att du gillade infon.
Kolla den här "bibeln": http://josefinsfotoblogg.blogspot.com/2009/05/hur-gor-man-storre-bilder-i-blogger.html