tisdag 20 april 2010

Biff Stroganoff

Idag blev jag så sugen på Biff Stroganoff. När jag gick i skolan var det en av mina favvo-rätter.
Så idag googlade jag på Biff Stroganoff och hittade ett recept som lät bra.
Nu puttrar stroganoffen på spisen och som många andra gånger så var jag fundersam och gick in på Wiki sökte på Biff Stroganoff, för en Stroganoff måste ju ha kommit på denna delikata maträtt.

Biff Stroganoff är en maträtt med rötter i Ryssland, skapad av en kock som vann en matlagningstävling i S:t Petersburg med denna rätt. Rätten är uppkallad efter ovannämnde kocks arbetsgivare, greve Alexander Sergejevitj Stroganov (1733-1811). Enligt historien var greve Stroganoff tandlös på äldre dar och hans betjänt tvingades skära köttet i små strimlor. Men det är konstaterat att både namnet och receptet fanns före det.
Det är omtvistat huruvida rätten skall innehålla tomatsås eller ej, men nötkött, svamp, fransk senap och smetana (sur tjock grädde) bör dock ingå. Det sistnämnda kan ersättas av crème fraiche, eller gräddfil.

Så nu vet ni det, nu ska jag äta. Smaklig spis!!!!

3 kommentarer:

Malena sa...

Låter helt suveränt gott! Jag gillar också stroganoff. Både biffvarianten och den barnsligare korvvarianten. Själv åt jag en sub i liljeholmsgallerian, dit jag återvände för att byta storlek på ett par skor.

BP sa...

En riktig vällagad Biff Stroganoff är riktigt gott... å det var väl din;-)

PS. Tack för WIKI-infon. Tänk hur mycket man lär sig genom att läsa bloggar. DS

BP sa...

Hårddisskkrasch... välkommen i gänget: här la tre datorer av samtidigt + routern +++
Hoppas att din grabb är lika duktig som maken min... nej han är nog duktigare han är ju bra mycket yngre;-)